INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Władysław Świder      Ksiądz Władysław Świder, frag. portretu patrona ze Szkoły Podstawowej w Czarnej Sędziszowskiej.

Władysław Świder  

 
 
Biogram został opublikowany w LI tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2016-2017.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Świder Władysław (1907—1995), ksiądz rzymskokatolicki, malarz amator, regionalista.

Ur. 5 V w Czarnej (obecnie Czarna Sędziszowska, pow. ropczycki) w rodzinie chłopskiej, był dziewiątym z jedenaściorga dzieci Józefa i Kunegundy z Basarów.

Ś. uczęszczał do szkół ludowych w Czarnej i Sędziszowie. Od r. 1920 uczył się w Państw. Gimnazjum (od r. 1924 im. Stanisława Konarskiego) w Mielcu. Po zdaniu tam 16 VI 1928 matury wstąpił do seminarium duchownego w Tarnowie; święcenia kapłańskie przyjął 29 VI 1933 w Tarnowie z rąk bp. tarnowskiego Franciszka Lisowskiego. Od 1 VIII t.r. pracował jako wikariusz i katecheta w Kolbuszowej, gdzie opiekował się także parafialną Akcją Katolicką. Namalował umieszczony w kościele paraf. tamże obraz Najśw. Serca Pana Jezusa. Od 1 VIII 1938 był wikariuszem w Mościcach (pow. tarnowski); do tamtejszego kościoła paraf. namalował obraz św. Andrzeja Boboli, poświęcony 20 V 1939. Po wybuchu drugiej wojny światowej t.r. opuścił parafię w pierwszych dniach września, jednak na początku października wrócił do okupowanych Mościc; został tu aresztowany przez niemiecką żandarmerię wojskową, lecz wkrótce zwolniony. Od stycznia 1940 brał udział w tajnym nauczaniu i od 1 VIII 1941 pełnił funkcję katechety w Mościcach. Dn. 4 IV 1943 pod zarzutem wystawienia fałszywej metryki chrztu Żydówce (Aurelii Warskiej) został aresztowany i osadzony w więzieniu w Tarnowie przy ul. Urszulańskiej, a 26 V t.r. wywieziony do obozu koncentracyjnego Auschwitz (nr 123056); stamtąd 4 IX przetransportowano go do obozu koncentracyjnego Dachau (nr 50705). Pełnił tam posługę sakramentalną, zorganizował szopkę bożonarodzeniową, a z przydzielanego mu chleba wyrabiał krzyżyki, figurki świętych i różańce. Zajmował się też przekładami na język polski utworów Owidiusza, Dantego, J. W. Goethego i W. Shakespeare’a oraz napisał dla więźniów ośmiozwrotkowy wiersz Pieśń niewoli. Po wyzwoleniu obozu 29 IV 1945 przez wojska amerykańskie i odbyciu rekonwalescencji, sprawował posługę duszpasterską wśród byłych polskich więźniów obozów i żołnierzy, najpierw w Stuttgarcie w dzielnicy Möhringen, następnie koło Hanoweru. W r. 1949 udał się do Włoch, gdzie kontynuował leczenie w Montecatini koło Florencji i podjął studia na Wydz. Filozoficznym Papieskiego Uniw. Gregoriańskiego. W r. 1950 uczestniczył w uroczystościach kanonizacyjnych Marii Goretti; napisał poświęcone jej trzy wiersze i dwie pieśni, opublikowane potem w książce ks. Stanisława Jezierskiego „Wzór przebaczenia św. Maria Goretti” (Roma 1960). W r. 1951 uzyskał kościelny stopień licencjata filozofii na podstawie pracy De personalitate Polonorum DP-Camporum Germaniae 19451950. Kontynuował studia na Uniwersytecie do r. 1953, a następnie w r. 1957 jako słuchacz nadzwycz. («hospes»). Na Kongresie Mariologicznym w Rzymie wygłosił w r. 1954 referat Horulae Matris Dei („Virgo Immaculata. Acta Congressus Mariologici — Mariani. Romae anno MCMLIV celebrati”, Roma 1957 XV). Dn. 9 VII 1957 został odwołany ze studiów przez bp. tarnowskiego Jana Stepę i w r.n. wrócił do Polski.

We włączonych do Tarnowa Mościcach Ś. objął 1 X 1958 funkcję katechety. Dn. 25 II 1959 otrzymał probostwo w Lubczy (pow. tarnowski). W seminarium duchownym w Tarnowie został 5 IX 1963 wykładowcą historii sztuki, estetyki, konserwacji zabytków sztuki sakralnej i języków obcych, a 1 XI t.r. objął funkcję jego rektora. Zwolniony 12 IX 1966 na własną prośbę z obowiązków rektora, zamieszkał w domu księży filipinów w Tarnowie; w seminarium nadal uczył historii sztuki sakralnej (do r. 1968) oraz języków łacińskiego, angielskiego i niemieckiego (do przejścia na emeryturę w r. 1978). Opracował broszurę Godzinki. Wprowadzenie duszpasterskie (Tarnów 1983). Malował obrazy o tematyce religijnej i historycznej, a także krajobrazy i portrety; prac swych zazwyczaj nie podpisywał. Zajmował się też rzeźbiarstwem. Utalentowany muzycznie, grał na wielu instrumentach oraz komponował różnego rodzaju utwory. Osiem teczek opracowań dotyczących historii miejscowości należących do parafii w Czarnej Sędziszowskiej zostało przekazanych bibliotece szkolnej w tej wsi (sygn. 10533—10540). Opracowane przez Ś-a pieśni więzienne bł. Romana Sitki ukazały się po jego śmierci, opublikowane przez ks. Adama Nowaka w książce „Ksiądz Rektor Roman Sitko. Życie, działalność i męczeństwo” (Tarnów 1998). Ś. przetłumaczył pracę doktorską ks. Idziego Radziszewskiego „De ideae religionis genesi in evolutionismo Darvino-Spenceriano” z r. 1900 (wykorzystaną przez ks. Michała M. Maciołka w: „Geneza idei religii w ewolucjonizmie Darwina i Spencera”, L. 2012). Ś. zmarł 4 X 1995 w Tarnowie, został pochowany 5 X w grobowcu rodzinnym na cmentarzu paraf. w Czarnej Sędziszowskiej. Uroczystościom pogrzebowym przewodniczył ordynariusz tarnowski bp Józef Życiński.

Pośmiertnie opublikowano artykuł Ś-a Ksiądz Józef Lenartowicz („Lubcza dawniej i dziś. 800-lecie wsi”, Ryglice 1997). Obrazy Ś-a znajdują się w kościołach, kaplicach i muzeach w Polsce, Argentynie, Brazylii oraz krajach misyjnych Afryki, a także w kolekcjach prywatnych w kraju i zagranicą. Jego imię nadano 4 X 2004 szkole podstawowej w Czarnej Sędziszowskiej.

 

Portret w Wyższym Seminarium Duchownym w Tarnowie; — Cieślińska N., Rudzka A., Bibliografia polskiej historii sztuki 1969—1970, „Roczn. Hist. Sztuki” T. 12: 1981; Domagała J., Ci, którzy przeszli przez Dachau (Duchowni w Dachau), W. 1957; Encyklopedia Tarnowa, Tarnów 2010; Jacewicz—Woś, Martyrologium duchowieństwa, IV; Księga pamięci. Transporty Polaków do KL Auschwitz z Krakowa i innych miejscowości Polski południowej 1940—1944, W.—Oświęcim 2002 III; Nowak A., Słownik biograficzny kapłanów diecezji tarnowskiej 1786—1985, Tarnów 2004 IV; Schnabel R., Die Frommen in der Hölle, Frankfurt am Main 1965; Słown. pol. teologów katol., IX (bibliogr. prac); Szołdrski W., Martyrologium duchowieństwa polskiego pod okupacją niemiecką w latach 1939—1945, w: Sacrum Poloniae Millennium, Rzym 1965 XI; Weiler E., Die Geistlichen in Dachau sowie in anderen Konzentrationslagern und in Gefängnissen, Mödling (1971); — Grzanka M., Mój kościół parafialny NMP Królowej Polski w Tarnowie-Mościcach. Historia — budowa — duszpasterstwo, Tarnów 2008 s. 96, 98—9, 131; Heszen P., Ksiądz Władysław Świder, w: Lubcza dawniej i dziś. 800-lecie wsi, Ryglice 1997 s. 220—47; Kumor B., Diecezja tarnowska. Dzieje ustroju i organizacji 1786—1985, Kr. 1985; Lis P., Ksiądz Władysław Świder (1907—1995), Tarnów 2003 (mszp. pracy magisterskiej w Arch. UPJPII, sygn. I—7571); Nowak A., Wspomnijcie na minione dni. Z dziejów Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie, Tarnów 2013 s. 62; Piech S., Ks. Władysław Świder (1907—1995) — rektor i wykładowca tarnowskiego Seminarium Duchownego. W dwudziestą rocznicę śmierci, „Currenda” 2015 nr 5 s. 491—8; Sterkowicz C., Szkolnictwo jawne i tajne w powiecie tarnowskim w latach 1939—1945, (Tarnów) 2001 s. 125, 228; Stopniak F., Katolickie duchowieństwo w Polsce i Żydzi w okresie niemieckiej okupacji, w: Społeczeństwo polskie wobec martyrologii i walki Żydów w latach II wojny światowej. Materiały z sesji w Instytucie Historii PAN w dniu 11 III 1993 r., W. 1996; — Hoffmann B., A kdo vás zabije…, Přerov 1946 s. 493; Rocznik diecezji tarnowskiej, 1936—72, 1995—6; Schematismus universi venerabilis cleri saecularis et regularis dioeceseos Tarnoviensis, 1929—35; Schematyzm diecezji tarnowskiej, 1977—94; Spis duchowieństwa diecezjalnego i zakonnego w Polsce 1979, P.—W. 1980; toż za r. 1985, P.—W. 1986; Sprawozdanie dyrekcji Państwowego Gimnazjum im. St. Konarskiego (typ humanistyczny) w Mielcu za rok szkolny 1927—26, Mielec 1926; toż za r. 1927—28, Mielec (b.r.w.); Sprawozdanie dyrekcji Państwowego Gimnazjum (typ humanistyczny) w Mielcu za rok szkolny 1924—25, Mielec 1925; Sprawozdanie dyrekcji Państwowego Gimnazjum w Mielcu za rok szkolny 1920/21, Mielec 1921; Życiński J., Na zachód od domu niewoli, P. 1997 s. 291—2; — „Niedziela” dod. „Niedziela Południowa” 2004 nr 43 s. II, IV; — Nekrologi i wspomnienia pośmiertne: „Currenda” 1995 nr 4 (S. Sojka, J. Styrna, J. Życiński), 1996 nr 4 (K. Szwarga), „Tyg. Powsz.” 1995 nr 42; — Arch. Diec. w Tarnowie: sygn. PŚ II/13 (akta personalne); Arch. Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie: Matricula studiosorum s. Theologiae in Instituto Theologico Dioecesano Tarnoviensi ab a. 1893/94 ad a. 1930/31, s. 243—4, Kronika Seminarium Duchownego w Tarnowie, t. 3 s. 83—5, 89—90, 284, Kronika Koła Naukowego św. Ambrożego w Seminarium Duchownym w Tarnowie, t. 6 s. 88—222; B. Jag.: Koresp. M. Pawlikowskiego, rkp. 12013 III k. 139—49; IPN w Kr.: sygn. IPN Kr 40/23068 (akta paszportowe, fot.); — Mater. Red. PSB: Wydruki ze stron http://www. geni.com (fot.), www.czarna.rzeszow.opoka.org.pl (fot.); www.szkolaczarna.szkolnastrona.pl (fot.); — Informacje ks. Ryszarda Banacha z Tarnowa i Tomasza Kozaka z Czarnej Sędziszowskiej.

 

Stanisław Ludwik Piech

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.